Fietstrends 

wat er zoal bewoog...

We zitten goed en wel in de helft van 2018 en je kan stellen dat er dit jaar enkele opvallende trends een doorbraak gekend hebben.

Enerzijds is het duidelijk geworden dat (race)fietsen met schijfremmen niet meer weg te denken zijn uit de fietswereld. Deze evolutie zal zich ongetwijfeld voorzetten naar 2019. Meer en meer modellen gebruiken nu ook al flatmount schijfremmen, dewelke (gelukkig) veel aangenamer zijn om te monteren en af te regelen, vind ik zelf dan toch. Ik denk niet dat de velgremmen zo direct zullen verdwijnen, maar de weegschaal zal toch beginnen overhellen naar de schijfremmen vermoed ik.

Dan heb je de  1x aandrijflijnen. Nu ook al in het peloton te bewonderen (Aqua Blue team met 3T), en meer en meer een trend aan het worden. Zeker voor die fietsers die niet direct van plan zijn tochten met veel lange en steile beklimmingen te combineren met hoge snelheden op het vlakke is de 1x aandrijving een stuk eenvoudiger. In het MTB is deze opstelling trouwens al helemaal ingeburgerd. Vooral voor gravelbikes, vakantiefietsers en woonwerkverkeer zie ik deze 1x wel helemaal doorbreken. Ik denk dat dit wel een boost zou kunnen krijgen met de Sram 1x12 road die op komst zou zijn? Ze willen het niet bevestigen toen ik hen een berichtje stuurde, maar ze willen het zeker ook niet ontkennen :-) 

En dan heb je de dikkere banden.  Afgelopen jaren zijn de racefietsbanden van 23 via 25, 28 en 30 mm gegroeid. Kijk naar Van Aert die in de Roubaix Schwalbe G-One 30 mm banden gebruikte. Het voordeel van een bredere racefietsband is dat je die met een veel lagere bandendruk kunt rijden. Daarmee wordt het fietsen over ruwer terrein een stuk comfortabeler dan op 23 mm banden met 9 bar. En daarbij komt nog dat veel liefhebbers graag kiezen voor meer comfort, en dat heb je natuurlijk absoluut zeker wel met een dikkere band. 

Tubeless op de racefiets? Misschien, maar geen trend die helemaal doorbreekt dit jaar dan toch niet. In het MTB zeker al een vast gegeven en voor de Gravelbikes een absolute aanrader maar voor de racefiets, ik weet het niet...?

Dan heb je de Gravelbikes, all-round fietsen met dikkere banden, schijfremmen, een meer comfortabele positie... gaan die meer en meer te zien zijn in het straatbeeld? Ik denk het wel, dan toch bij de categorie fietsers die graag eens wat lichte offroad doen en die meer focussen op comfort dan op snelheid. 

Bikepacking zie je ook meer en meer, deze gaat goed samen met de trend Gravelbikes en zal zeker nog meer doorbreken dan nu al het geval is. Alles voor een paar nachten kamperen of je fiets gooien en er op uit trekken, het avontuur tegemoet spreek meer en meer mensen aan. 

We zullen zien... 

 


Race- of gravelstuur kopen

maar wat is wat?

Je wil een stuur kopen en dan staan daar termen zoals flare 10°, backsweep 4°, reach 9 cm enzovoort. Ok en wat wil dat dan allemaal zeggen? Met deze illustratie hoop ik je dit duidelijk te maken... klik op de afbeelding om te vergroten...

 


Shimano-XTR-M9100-1x12-MTB-1.png

Shimano XTR 12 speed

eindelijk...

De Shimano topgroep voor de mountainbike, de XTR, kreeg een update en heeft nu een 12-speed-cassette. De nieuwe XTR M9100 mountainbike aandrijving biedt het grootste bereik aan dat vandaag beschikbaar is op de markt, met een zeer ruime spreiding van 10-51T. Dat is één tand meer dan de top aandrijving van SRAM, de XX1 Eagle. Samen met het grote 12-speed versnellingsbereik heeft de nieuwe XTR groep ook een nieuwe naafbody voor het achterwiel, 3 nieuwe achterderailleurs met grotere 13T tandwieltjes, geüpdatete schakelaars, en zelfs een knop voor je dropper seatpost. Shimano ontwikkelde 4 verschillende aandrijvingsopties voor de M9100: 1×12 optie met 10-51T cassette, 1×12 setup met een Rhythm Step 10-45T cassette van Shimano, dubbele aandrijving vooraan (2x) met diezelfde 10-45T cassette en voor wie nog niet klaar is voor een 12-speed cassette, een zeer lichte 1×11 optie met een 10-45T cassette. Nu nog graag een 1x12 road versie aub :-)

Bron: www.becycled.be

 


NinerMCR2018-1.jpg

Gravel

all the way...

En nieuw project van Niner, een 'dubbelgeveerde' gravelfiets. Deze zou in 2019 op de markt komen, meer info via deze link van Gravelcyclist.


leon-robic-017-1024x683.jpg

Cycles Leon

titanium

Cycles Leon is een Franse fabrikant van titanium frames. Zowel race, MTB als gravel/cyclocross frames. Mooi, strak, licht, tijdloos en onverwoestbaar.

Dit model "Larage" is een echte gravelfiets en zonder twijfel een absolute meerwaarde voor je fietsen collectie. 

Binnenkort ga ik er op bezoek... dus wordt vervolgd...


46f3d30758535fe1d5c48ccfdf668f05.jpg

love my bike

slaapwel...


4 keer raak

en lichtelijk overdreven :-)


zwartwit.png

Zwart/wit

en 'pataat' er op...


c03eb6422d37079f4fe75ff5fc26292a.jpg

Respect !!

en meer valt er eigenlijk niet te zeggen...


2670f1630c921c1948eb620b319a5aff.jpg

Revolution

een beetje "er over" maar wel duidelijk...


Niner YAWYD

santé

YAWYD staat voor 'you are what you drink'. Deze speciale balhoofd plug/cap is zo gemaakt dat je er gemakkelijk een kroonkurk van een 'standaard' bierflesje kan op vastdrukken. Zonder twijfel het beste van twee werelden !

 Een ding is zeker, je kan niet zeggen dat ze geen gevoel voor humor hebben bij Niner. Veel (of alle) afkortingen die ze gebruiken om hun fietsen en accessoires mee naam te geven hebben een betekenis. Hier enkele van de leukste model-afkortingen/namen: ROS = 'Roll Over Shit', SIR = 'Steel Is Real', RLT = 'Roads Less Traveled',  BSB = 'Blood, Sweat & Beers' (verwijzing naar cyclocross) & RDO = Race Day Optimized. Ik heb op mijn ROS alvast een kroonkurk van Orval (mij favoriet bier) gezet. Ik moest er daar natuurlijk eentje voor open doen, en eentje is geentje :-)

 


21167673_1839251276101794_5338425461471422818_o.jpg

Geweldig

gevonden op CyclingPorn - niet wat je denkt dat het is :-)


1498641834598.png

Samen in beweging

voor Make-A-Wish®

De vzw Being Human slaat wij de handen in elkaar omMake-A-Wish® België Vlaanderen te steunen. Ze doen dit door een driedaagse te organiseren waar fietsen centraal staat. Er zijn op de start en aankomstplaatsen tal van nevenactiviteiten voorzien. De kick off is een jaar op voorhand om de mensen toe te laten zich voor te bereiden op het event.

Hun leuze is samen in beweging voor elkaar. Ze willen mensen in beweging brengen én mensen mobiliseren om anderen te helpen. De peters van het event zijn onder meer Kris Wauters en Ruben Van Gucht. De meters van het event zijn minister van volksgezondheid Dr. Maggie De Block en de snelste vrouw van België Kim Gevaert. De verantwoordelijke persoon van Make-A-Wish® België Vlaanderen uit de regio is Ann Van Capellen. Er zijn al heel wat sponsors die het event steunen.

Meer info op de website: www.sameninbeweging.be.


CvIUjX1WIAACU30.jpg

Et voila

Zoals de mannen van Bahamontes zeggen: "een waarheid als een koe-reur" !!


Belgian Waffle Ride (gravel)

top !

Dit is een event dat doorgaat op 20 & 21 mei in North County San Diego & San Marcos, USA.  De volledige rit is 227 km en een kleine 4.000 meter klimmen !!! Blijkbaar moet je regelmatig ook water en andere zware stukken door. Geen gezever precies!  Er is ook een kleinere versie (Wafer Ride = klein wafeltje) van 109 km/2.000m.

Waarom deze naam? In de pers lees je: " The Belgian Waffle Ride began as an homage to the storied history of bike racing in Belgium - a place long considered to be the epicenter of international professional cycling. A tribute to the beautiful - and equally grueling - rides staged in early spring, this year’s route will venture where past rides have gone, but take riders through different gravel, dirt, and rocky sections - with more climbing than rural Belgium could offer - promising more fun, more pain and more opportunity for excuses than ever before. Yes, there is dirt, gravel, sand, water crossings, hills, wind and pain. Just the way we like it." 

Ik vraag me af of er ook daadwerkelijk Belgen meerijden. Je ziet er daar wel een paar lopen met een Belgische vlag... ??

Onderaan zie nog de officiële 'outfit'. De max! Meer info op de website belgianwaffleride.bike.


1501580463782.jpeg

Mooi

alles op z'n best


1493366379303.jpeg

Super zeg!

dat ik daar nog niet opgekomen ben


'Eetbaar' water Ooho!

santé

Ooho! is een idee van Skipping Rocks Lab in London, een start-up die crowdfunding organiseerde voor hun eetbare oplossing tegen plastic waterflesjes afval. Veel plastic wordt gerecycled maar dat is symptoombestrijding. Het olie-afval-probleem niet laten ontstaan is natuurlijk veel leuker en slimmer. De techniek die de jonge ontwerpers gebruiken wordt meer gebruikt in culinaire en medische toepassingen, voor het maken van bolvormige eetbaars: imitatie kaviaar, medicijnen. Nu wordt het toegepast voor een makkelijke slok onderweg of bijvoorbeeld op een festival: even een slokje eten. In het eetbare omhulsel zit water. Aan de ‘schil’ kan ook smaak worden toegevoegd. Opeten van het gelei-achtige omhulsel kan, maar hoeft niet het is gemakkelijk biologisch afbreekbaar.


Bamboe fiets?

straf...

Een fietsframe gemaakt van bamboe en vlas vezel? Ja het bestaat. Dit weekend er enkele modellen van gezien op een kleine expo. De Franse firma IN'BÔ uit Les Voivres (in de Vogezen) verkoopt diverse modellen, zowel racefiets, MTB als vakantiefiets. De prijs is wel niet min maar iedere fiets is uiteraard uniek en het heeft wel iets...

Op de foto zie je het model "Le Ventoux".


Grappig

gevonden op Pinterest


Ergonomische producten

Ergon & SQ Lab

Bij beide merken kan je o.a. terecht voor ergonomische handvaten, zadels...: www.ergon-bike.comwww.sq-lab.com

Ergon beschikt ook over zeer degelijke fietsrugzakken, we hebben er eentje, heel tevreden van ! Daarnaast ben ik een fervent gebruiker van hun zadels en handvaten.

Bij SQ Lab ben ik terecht gekomen voor enerzijds hun pedalen. Ze hebben er namelijk met 4 as-lengtes: kort (-5mm), standaard, lang (+8mm) en extra lang (+15mm). Interessant wanneer je de q-factor wenst te verlagen of verhogen. In mijn geval graag verhogen, ik kom te veel met m'n hielen tegen m'n crank/frame. Maar wat is die Q-factor of Q-waarde eigenlijk? De Q-waarde is de afstand die wordt gemeten door, vanaf het gat waar de trapper aan de ene kant in de crank gaat de afstand te meten tot daar waar de trapper er aan de andere zijde in gaat. Deze afstand wordt bepaald door de breedte van de trapas en de cranks en veelal speelt ook de constructie van het frame een grote rol.

En ook interessant  bij SQ Lab vind ik persoonlijk zijn hun Innerbarends, een soort grip die je tussen je remmen en versnellingen plaats en die een extra positie geven dewelke je een beetje 'smaller' maakt, soms mooi meegenomen, bij veel wind bijvoorbeeld. Ook leuk om bij lange ritten wat te kunnen afwisselen qua positie van de handen. Getest en goedgekeurd!

 


The horse sidecar

leuke naam toch !?

Strak! Handgemaakte kwaliteitsspullen uit de USA. Niet alleen diverse soorten fietsen maar ook veel leuke andere spullen zoals messen, bijlen, petten...

Het verband, da's wel duidelijk zeker !

Meer info op: www.horsebrand.co


Dromen mag

en ze mogen uitkomen ook...

Niner, niet zomaar een fiets, maar een beleving, een ervaring, uniek en op te bouwen naar jouw wensen. Boordevol details die ertoe doen!

G0002EF0.jpg

Het Amerikaanse Niner is een pionier betreffende 29 inch. Niner wordt daarom het oermerk onder de 29’ers genoemd. Bij Niner zijn ze steeds overtuigd geweest van de vele voordelen die de 29 inch wielen met zich meebrengen. De basis van Niner zijn ongetwijfeld de mountainbikes. Ik zelf ben dan eerder een onvoorwaardelijk fan van hun gravel en cyclocross gamma. Hier op de foto een van hun RDO carbon frame's met steekas, specifiek voor gravel passend voor banden tot 40 mm.

Pedal damn it ! www.ninerbikes.eu.com


Duidelijk!

in beeld


Lig Zit Tandem

dat wil ik wel eens proberen...

Deze Hase Pino is een tandem die geschikt is voor twee volwassenen of een volwassene en een kind. Het is een lichte, sportieve fiets die uitermate geschikt is voor lange tochten, maar ook ideaal voor woon-werk/school of boodschappen. Door zijn compacte constructie is hij heel licht en stijf. Gezellig bijkletsen kan met deze tandem: de berijders zitten dichter bij elkaar dan op een gewone tandem. De fantastische wegligging en de grote instelbaarheid van de zithouding maken lange tochten zonder moeite mogelijk. Misschien wel het grootste voordeel van deze tandem is dat beide rijders het volledige overzicht hebben; je kijkt nooit tegen de rug van de ander aan... www.hasebikes.com

pino_allround_a.jpg

Bikamper Topeak

en weg ben ik...

Kamperen anders bekeken, voor +- 200 euro te verkrijgen


nat-m8.jpg

Handbike Oracing NAT M

voor je armspieren...

De NAT-M is de perfecte toerfiets of mountainbike. De rechtere zithouding, ATB banden en de mogelijkheid voor trapondersteuning (NAT-E) maakt deze handbike uitermate geschikt voor lange toertochten op verhard en onverhard terrein.


609f2c279be47fba475b93f53ab6ab9e.jpg

Dorst

tja...

In de zomer zal het wel wat warm worden dat bier :-(


lopen.jpg

dé loopclub nieuwe outfit

mooi :-)


dé Alpub wieleroutfit

super :-))

Ik spreek er al jaren van, maar eindelijk is het het er dan van gekomen. Momenteel in productie, binnenkort op de baan! Met dank aan Jartazi / Jarface...

JICN4046.jpg